Sdílna: Jak hovořit s rodiči o formativním přístupu/hodnocení
Setkání je určeno pro členy PS Rovné příležitosti a zájemce o dané téma.
Lektor: Vít Beran, člen odborného týmu MAP, pedagog a ředitel ZŠ Kunratice
Program
1. Úvodní naladění
- krátké představení účastníků a jejich zkušeností s komunikací s rodiči
- reflexní otázka: „Kdy se mi podařilo rodičům dobře vysvětlit, proč děláme věci jinak?“ – při popisu buďte hodně konkrétní
2. Společné hledání významu a smyslu formativního hodnocení
- Individuální volné psaní:
Jak já rozumím pojmu „formativní hodnocení“?
- Diskuse v trojicích:
- sdílení vlastních úvah
- zaznamenání na flip: Na čem se shodneme, že je podstatou formativního hodnocení?
- Sdílení v plénu:
- prezentace výstupů trojic
- krátká reflexe: Co z toho je pro mě nové? Co je společné?
- Hledání smyslu: PROČ?:
- zapisování: Proč má smysl formativní hodnocení právě pro děti, rodiče, učitele, školu?
- sdílení ve trojicích a zaznamenání klíčových důvodů na flip
- Práce s textem a metoda I.N.S.E.R.T.:
- čtení vybraného textu o formativním hodnocení
- poznámkování (✔ známé, ? otázky, ! překvapivé, – odpor/nejistota)
- společné sdílení, jak se jejich uvažování posunulo
- Závěrečné kolečko:
- Co pro mě teď znamená pojem formativní hodnocení a proč je důležité?
3. Pracovní část: Hledání cest, jak mluvit s rodiči
- rozdělení do skupin podle kontextu (MŠ, 1. st., 2. st.)
- úkol: připravit 2–3 způsoby, jak rodičům vysvětlit formativní přístup srozumitelně a konkrétně
- sdílení nápadů a zkušeností
4. Společná tvorba „komunikační mapy“
- shromáždění vhodných formulací, příkladů a způsobů komunikace (třídní schůzky, newsletter, individuální rozhovor, ukázka z výuky…)
- vytvoření společného vizuálního výstupu (flip nebo sdílený dokument): Jak mluvit s rodiči o formativním přístupu
5. Reflexe a závěr
- co si účastníci odnášejí, co chtějí vyzkoušet
- možnost domluvit další sdílení zkušeností a materiálů
Výstup setkání
- praktická sbírka tipů a formulací pro komunikaci s rodiči
- sdílená zkušenost napříč MŠ a ZŠ
- společně vytvořená „komunikační mapa“
- propojení účastníků, kteří řeší podobné situace
Setkání se zaměří na to, jak srozumitelně a smysluplně komunikovat s rodiči o formativním přístupu ve škole.
Společně budeme sdílet zkušenosti z MŠ i ZŠ a hledat způsoby, jak rodičům přiblížit, co formativní přístup přináší dětem i škole.